Welkom Farmakundigen, studenten Farmakunde of farmaceutische liefhebbers. Mijn naam is Kees Mijnen en 24 jaar oud. Ik woon in ’s-Heerenberg (plaatsje in de Achterhoek) en zit in het vierde jaar van de opleiding Farmakunde. Afgelopen halfjaar ben ik bezig geweest met de cursus Praktijkgericht Onderzoek (PO) in de openbare apotheek. In deze blog zal ik een klein stukje vertellen over mijn onderzoek: DE KNELPUNTEN IN HET FLOW-WERKPROCES BINNEN APOTHEEK KANJER (ten behoeve van anonimiteit van de apotheek gebruik ik voor de blog een fictieve naam). Ik schrijf deze blog, omdat ik meer bekendheid en erkenning wil creëren voor de opleiding Farmakunde. Ondanks de stijgende lijn van het aantal instromingen merk ik in mijn omgeving dat er heel veel mensen onbekend zijn met Farmakundigen of de opleiding Farmakunde.

 

Afgelopen halfjaar heb ik mijn Praktijkgericht Onderzoek (PO) afgerond. Voor de mensen die onbekend zijn met dit vak zal ik het even uitleggen wat PO inhoudt. Tijdens de cursus Praktijkgericht Onderzoek ga je als student Farmakunde zelfstandig in het werkveld een (evidence-based) onderzoek doen. Met jouw onderzoek lever je een bijdrage aan onderzoek ten behoeve van de ontwikkeling van de farmaceutische zorg- en dienstverlening. Tijdens PO ben je minimaal 2 dagen in de week op locatie om je onderzoek uit te voeren.

 

Mijn onderzoek gaat dus over de knelpunten van het flow-werkproces binnen Apotheek Kanjer. Om wat meer helderheid te creëren ga ik eerst uitleggen wat een flow-werkproces is.

 

FLOW

Het flow-werkproces is een onderdeel van de LEAN-principes. LEAN is een business strategie en vooral een manier van werken waarbij alles en iedereen in de onderneming zich richt op het creëren van waarde voor de klant in alle processen. Hierdoor worden verspillingen geëlimineerd. Het flow-werkproces moet ervoor zorgen dat er efficiënter gewerkt wordt in de apotheek en het is klantvriendelijker.

 

Bij het flow-werkproces loopt een recept zonder oponthoud door van bewerking naar bewerking. Het zorgt ervoor dat er minimale wachttijden zijn binnen het proces. In de meeste apotheken is er sprake van deelverwerking, waarbij een recept in een bepaald verwerkingsstadium wordt overgedragen aan een andere medewerker. Hierbij komt altijd de zogeheten ‘omsteltijd’ kijken: de tijd die gepaard gaat met het overdragen van een recept van de ene naar een andere apothekersassistente. Bij het flow-werkproces werkt elke medewerker aan één recept tegelijk en rondt dit volledig af, waardoor er van omsteltijd geen sprake meer is. Deze werkwijze zorgt er ook voor dat er niet gezocht hoeft te worden naar een recept wanneer een klant deze op komt halen. Er zijn immers maar drie mogelijkheden: het recept is nog niet behandeld, het wordt op dat moment verwerkt of het is al klaar. Ook dit bespaart een hoop (wacht)tijd en geeft medewerkers overzicht, focus en rust.

 

Apotheek Kanjer

Het onderzoek heb ik bij Apotheek Kanjer mogen uitvoeren. De apotheek uit de Liemers heeft 12 apothekersassistentes, 1 administratief medewerker, 1 farmaceutisch medewerker, 2 bezorgers en 2 apothekers in dienst. Apotheek Kanjer is 1,5 keer zo groot als de gemiddelde apotheek. De apotheekpopulatie bedraagt 26.000 patiënten, hiervan zijn 13.000 patiënten actief.

 

In augustus 2018 heeft Kanjer het flow-werkproces geïmplementeerd. De beherend apotheker heeft dit gedaan om de efficiency in de apotheek te verbeteren. Helaas verliep het flow-werkproces niet optimaal. Er waren knelpunten die dit proces stagneerde. Mijn taak als onderzoeker was om deze knelpunten te achterhalen en te elimineren.

 

Het onderzoek

Zogezegd, zo gedaan. Ik ging aan de slag. Doormiddel van meerdere interviews met de apothekersassistentes van Apotheek Kanjer kwam ik er achter waar het grote probleem lag. De buffer. 87% van de geïnterviewde ondervindt een probleem/nadeel bij de bufferverwerking tijdens FLOW. Digitale recepten komen binnen in de buffer. De assistentes ervaarden dat de buffer volliep tijdens het werken met FLOW. Dit probleem heb ik kunnen tackelen doormiddel van interviews met apothekersassistentes waarbij FLOW wel optimaal verloopt. De assistentes van deze desbetreffende apotheken gaven aan om meer patiënten in de herhaalservice te zetten, hierdoor kwamen er minder patiënten in de buffer en hadden de assistentes van Kanjer meer tijd om de buffer te verwerken.

 

Deze bevindingen heb ik als advies aan mijn opdrachtgever geadviseerd.

 

Dankbaar

Ik ben erg dankbaar dat ik mijn Praktijkgericht Onderzoek bij Apotheek Kanjer heb mogen doen. Het afgelopen halfjaar ben ik met plezier naar mijn PO gegaan. Daarnaast waren alle medewerkers harstikke aardig en hielpen mij bij eventuele onduidelijkheden of vragen. De cursus PO heeft van mij een betere onderzoeker gemaakt. Ik ben tenslotte ook erg blij met het eindresultaat. Apotheek Kanjer is een Kanjer.

Top