Deze blog is afkomstig van Farmakunde4You

Laatst ging ik met mijn gezin op bezoek bij vrienden die we sinds corona niet meer hadden gezien. We bleven er ook eten en mijn dochter vroeg wat er dan op tafel kwam. ‘Hussen met je neus ertussen’ zei ik. Iedereen keek mij glazig aan. Niemand bleek de uitdrukking ‘hussen met je neus ertussen’ te kennen, ook al is het volgens het Meertens Instituut een standaard dooddoener op de vraag ‘Wat gaan we eten?’. Ik was echt in opperste verbazing, want voor mij was dit echt een standaard uitdrukking.

Diezelfde soort verbazing, van iets wat voor mij heel logisch is maar voor een heleboel anderen niet, had ik deze week naar aanleiding van het consumentenprogramma RADAR. Het ging over de medicatie-APK en dat veel mensen jarenlang medicatie blijven doorgebruiken zonder dat er een keer gekeken wordt of de medicatie nog nodig is of aangepast moet worden. Mijn verbazing ging over enkele reacties die ik las op het forum van RADAR. Sommigen waren in de trant van ‘de apotheker moet niet op de stoel van de huisarts gaan zitten’ en ‘Maar ik ga toch echt niet zomaar blind mee [in het oordeel van] een apotheker’.

Voor mij is het ‘obvious’ dat de apotheker degene is met de meeste kennis over medicijnen en de bijwerkingen. Dat er in de apotheek wel degelijk medicatiereviews plaatsvinden en dat die dan in samenspraak met patiënt en met (huis)arts gaan. Ook de farmakundige kan hierin een rol spelen. Niet door de reviews zelf te doen, maar door het proces te optimaliseren. Een snelle inventarisatie van onderzoeksonderwerpen waar studenten in jaar 4 nu mee bezig zijn levert het volgende op: Er is een student die onderzoekt in hoeverre een bepaalde groep patiënten te lang dubbele ontstollingsmedicatie gebruikt en wat daar dan de redenen voor zijn. Er doet iemand onderzoek in een apotheek of het jaargesprek gevoerd kan worden in combinatie met het KIJKgesprek van KIJKsluiter en weer iemand anders kijkt wat redenen zijn dat apotheken het KIJKgesprek juist wel of niet gebruiken. En er is een student bezig met waar apotheken tegenaan lopen met het invoeren van een werkwijze die ervoor moet zorgen dat mensen minder lang opioïden doorgebruiken.

En tenslotte moet ik ook denken aan een onderzoek wat een student vorig jaar heeft gedaan over het beeld van de patiënt over de apotheek. Zij schreef: “Om de farmaceutische patiëntenzorg en diensten van de openbare apotheek optimaal te benutten, is het belangrijk het publiek beter voor te lichten over de expertise en professionele vaardigheden van apothekers.” Welke farmakundige met feeling voor voorlichting en marketing pakt de handschoen op voor een mooie PR-campagne? Zodat iedereen straks op de vraag bij wie je moet zijn met vragen over je medicijnen weet: ‘Jazeker, de apotheker!’ En dat dat dan net zo’n dooddoener is als ‘hussen met je neus ertussen’.

Top